The Sycamore Tree

The sycamore tree

The sycamore tree that Zacchaeus climbed so as to see Christ on his walk to Jerusalem has been housed since 2010 on the grounds of the Russian Museum in Jericho. A salvage excavation was carried out on the lands of the building from June to September 2010 by a Palestinian-Russian expedition, the fruits of which are on display in the museum itself.

Just north of the Russian compound, remains of a mosaic floor appeared during bulldozing work. Excavation teams revealed a series of buildings and mosaic pavements that date to the early Roman, Byzantine-Umayyad, Medieval and Ottoman periods.

These remains and the ruins of Byzantine churches in the area are a testament to the major role Jericho played in the early stages of Christianity.

شجرة الجميز

وهي الشجرة التي صعد إليها زكا العشّار لمشاهدة السيد المسيح وهو في طريقه إلى مدينة القدس، ووضعت شجرة الجميز ضمن حدود المتحف الروسي في أريحا منذ عام 2010.  وقد جرت حفرية إنقاذية على الأرض التي يقع عليها بناء المتحف من قبل بعثة فلسطينية روسية في الفترة الواقعة بين حزيران وأيلول عام 2010، وعرضت نتائج هذه الحفريات في المتحف نفسه.

وعثر على أرضية فسيفسائية خلال أعمال التجريف في المنطقة الشمالية من المجمع الروسي، ثم  قام طاقم التنقيب  الأثري بالكشف عن مجموعة من المباني والأرضيات الفسيفسائية التي تعود إلى الفترة الرومانية والبيزنطية والأموية واستمر سكن الموقع في فترات من العصور خلال الفترة الأيوبية والفرنجية والمملوكية  العثمانية. وتشهد آثار كنيسة بيزنطية في المكان على الدور الكبير الذي لعبته مدينة أريحا في المراحل المبكرة من المسيحية.